Pre-operatieve consultatie

59-IMG_1854.jpg

Wanneer beslist werd (tijdens MOC) dat u in aanmerking komt voor een operatie, gaat u vooraf langs bij uw behandelende chirurg.

Tijdens deze consultatie zal u van de chirurg uitgebreide info krijgen over uw ziektebeeld en operatie. Een grondige uitleg is heel belangrijk. We weten dat goede informatie een groot deel van de onzekerheid en angst wegnemen bij de patiënten. Volgende zaken worden op dit moment besproken:

• Info over tumortype en locatie (medische beeldvorming)

• Chirurgische aanpak (laparoscopie/robot/klassieke wijze)

• Mogelijke complicaties

• Postoperatief herstel tijdens ziekenhuis en thuis

• Op punt stellen van thuismedicatie (vb. stoppen van bloedverdunners)

• Info pre-operatieve voorbereiding (vb. resource drankjes, TED kousen, darmvoorbereiding...)

• Info over lopende klinische studies

Indien het nodig is dat u nog enkele onderzoeken krijgt vooraf de operatie (vb. bloedafname, onderzoek van het hart), dan wordt dit ook tijdens deze consultatie voor u geregeld.

Tijdens deze consultatie zal de toepassing van het klinisch pad uitgelegd worden:

Een klinisch pad is een zorgpad dat gehanteerd wordt om de patiënt een vlotter herstel te bieden en een korter ziekenhuisverblijf. Dit zorgpad werd opgesteld door de chirurg, samen met de anesthesist die instaat voor de verdoving en pijnstilling achteraf. Ook het team dat u zal verzorgen in het ziekenhuis (verpleegkundigen van verschillende verpleegeenheden, diëtisten en kinesitherapeuten) werkten hieraan mee.

Alle factoren die een positieve invloed kunnen hebben op uw herstel werden opgenomen in het klinisch pad van zowel lever- als pancreaschirurgie:

• Een zo klein mogelijke incisie door de chirurg: hoe minder schade aan het weefsel, hoe sneller het herstel. Vandaar dat we uw ingreep, indien technisch haalbaar, via een kijkoperatie/laparoscopie of via de robot uitvoeren.

• Een optimale pijnbestrijding om de nadelige effecten van pijn tegen te gaan.

• Een zo kort mogelijke periode van bedrust. Zo beperken we het verlies aan spiermassa en vermindert de kans op een diep veneuze trombose en flebitis.

• Een zo kort mogelijke periode van voedselonthouding. Zo gaan we verlies van spiermassa en spierkracht tegen. De inkorting van de 'nuchtere' periode zorgt er ook voor dat er minder kans is op misselijkheid door 'stilvallen' van de maagdarmwerking.

Tijdens dit consultatiemoment krijgt de patiënt een infoboekje mee naar huis met alle nodige informatie omtrent de opname: operatie en herstel, gebaseerd op het klinisch pad:

KP kaft boekje.jpg

"Uit eigen ervaring zien we dat sinds de invoering van het klinisch pad er een afname is van de hospitalisatieduur met 50%, zonder toename van de heropnames. De introductie van het klinisch pad zorgde er ook voor dat er beduidend minder complicaties optraden."